Het veldritseizoen nadert nu echt zijn einde. Tijd dus om allerlei overzichtjes naar boven te halen. En naast een sportieve terugblik, kan er ook gekeken worden naar wat de renners en rensters hebben verdiend. En daar valt toch wel een heel opmerkelijk conclusie uit te trekken wat dat betreft. Zo is Lucinda Brand immers de absolute grootverdiener van álle crossers.
Brand rekent zich rijk
Geen enkele man die bij haar in de buurt komt. Brand verdiende deze winter maar liefst 141.000 euro aan prijzengeld! Het feit dat zelfs de mannen haar niet kunnen belagen is door het feit dat de prijzengelden voor mannen en vrouwen werden gelijkgesteld. Reken daarbij het feit dat er bij de mannen meer verschil was in de uitslagen en er is een logische verklaring.
Bij de vrouwen is het immers bijna steevast hetzelfde vijftal dat strijd voor de prijzen, en al zeker om de hoofdprijzen, de klassementen op zich. Brand haalde die allemaal binnen en incasseert zo al meteen 85.000 euro, zo kon Het Laatste Nieuws berekenen. Ze laat de concurrentie daarmee flink achter zich.
Met ook nog een zilveren medaille op het WK, een bronzen medaille op het EK én een podiumplaats in al haar verreden crossen komt Brand zo uit op een monsterbedrag. Fem van Empel volgt met 75. 310 euro, Ceylin Alvarado – die vooral in het begin erg sterk was – klokt af op een derde plaats met 57.835 euro.
Mannen doen het met pak minder
Maar dus ook tegenover de mannen scoort Brand duidelijk het hoogst. Sterker nog: ze strijkt bijna dubbel zoveel prijzengeld af dan haar eerste mannelijke collega. Eli Iserbyt prijkt daar op één met 79.840 euro. Michael Vanthourenhout doet maar net minder met 76.450 euro, Toon Aerts mag nog mee op het podium met 66.810 euro.
En Mathieu van der Poel en Wout van Aert vraagt u? Wel, hier worden de startgelden uiteraard niet meegerekend, het betreft enkel de prijzengelden. Van der Poel haalde er met zeges in al zijn crossen het maximum uit met 45.750 euro. Wout van Aert moet het met 15.415 euro met heel wat minder doen. Beiden verdienden ze dus echter ook nog goed door hun startgelden, wat naar verluidt rond de 20.000 euro zou schommelen.