Ook dit jaar scheert de wielertalkshow Vive le Vélo hoge toppen in de kijkcijfers. Het programma van boegbeeld Karl Vannieuwkerke trekt elke avond 100.000'en kijkers en dat zijn lang niet alleen pure koersliefhebbers. De show wordt gevolgd door jong en oud maar de merchandising daarachter draait eveneens op volle toeren en dat lokt steeds meer reacties uit.
We haalden het ook op onze site al een paar keer aan: het 'merk' Vive le Vélo wordt al een hele tijd ook commercieel verzilverd met de online verkoop van voornamelijk kledij, fietsroutes en merchandising. Daar zijn ondertussen ook fysieke winkels bijgekomen, zij werken onder de naam Vive la Vie, die onderneming wordt uitgebaat door Caroline Vereenooghe, die laatste is... de vriendin van Karl Vannieuwkerke en de mama van hun kindje Jack Odile.
Met de VRT zijn er duidelijke afspraken gemaakt omtrent de winstverdeling. Een stuk gaat naar de openbare omroep zelf, een deel wordt geschonken aan Kom op tegen Kanker en een aanzienlijk deel is voor het bedrijf Vive la Vie. En net daar wringt het schoentje volgens veel mensen. Is het immers wel ethisch verantwoord dat de partner van een journalist/commentator commercieel voordeel haalt uit die laatste zijn activiteiten. De VRT zelf ziet er echter geen probleem in, zo verklaarde woordvoerder Bob Vermeir onlangs nog bij Het Laatste Nieuws. “We hebben een marktvergelijking gemaakt en Vive la Vie is daar als beste partij uit gekomen. Het merk ‘Vive le Vélo’ is 100% in handen van de VRT. In ruil krijgen we een faire vergoeding. En niet onbelangrijk: Vive la Vie draagt de bedrijfsrisico’s, de investering en de eventuele verliezen. De VRT kan hier dus enkel aan winnen.”
BELANGRIJK VERSCHIL
Het feit dat Vannieuwkerke officieel geen journalist is (hij heeft geen perskaart) maar een presentator wordt vaak als reden aangehaald dat er geen probleem is. Als journalist zou het boegbeeld immers zijn 'objectiviteit' compleet kwijt zijn. Maar dat is een drogreden volgens veel politici, die zich ook met de zaak gingen moeien. Zo haalt onder meer ex-VRT boegbeeld Siegried Bracke aan: “Dit is transparantie op het niveau van Bulgarije. Dat Vannieuwkerke niks te maken heeft met het bedrijf van zijn vrouw. Wie gelooft die onzin?".
Woordvoerder Bob Vermeir doet echter alles af als 'stemmingmakerij'. Zo is er ook nog een overeenkomst tussen Sunweb en de openbare omroep. Dit najaar organiseert de touroperator een vijfdaagse fietstocht door Calpe. Voor maar liefst 1.499 euro kan je deze reis boeken, inclusief... Karl Vannieuwkerke. De nevenactiviteiten van de VRT-presentator, gekoppeld aan zijn monstercontract (één van de grootverdieners), zorgen ervoor dat de kritiek enkel maar groter wordt.