Het gaat hand in hand: de Tour de France en Vive le Vélo op de Belgische beeldbuis. De talkshow is de afgelopen jaren getransformeerd van een programma over de koers naar een echt merk. De show kent een eigen kledinglijn en zelfs een winkel in Diksmuide waar de merchandise verkocht wordt.
De vaste waardes in de show, Karl Vannieuwkerke en José De Cauwer, zijn standaard aan het werk te zien in een t-shirt van 'Vive le Vélo'. Een sterk staaltje marketing van de presentator, die naar eigen zeggen een derde van de inkomsten op de kleren doorspeelt naar Kom op tegen kanker. Het programma is eigendom van de VRT, maar Vannieuwkerke heeft zijn kaarten zodanig gespeeld dat hij deelt in de winst. "Uiteindelijk kwam het idee om met dit merk iets te doen van mij én heeft de VRT de naam ‘Vive le vélo’ ook aan mij te danken."
Volgens woordvoerder van de VRT en Karl Vannieuwkerke Bob Vermeir is dat ook normaal. "Karl is ijzersterk in wat hij doet en daardoor alleen al zijn geld meer dan waard. Als boegbeeld van ‘Vive le vélo’ wordt hij bovendien ingezet voor promotiedoeleinden. Dat gebeurt trouwens ook met andere schermgezichten", vertelt Vermeir tegenover Humo. Pikant detail: volgens de woordvoerder gaat er niets van de inkomsten naar Kom op tegen Kanker.
INTEGRITEIT
Er wordt Vannieuwkerke wel eens verweten zijn journalistieke integriteit op te geven vanwege winstbejag, maar ook daar heeft Vermeir een antwoord op. "Karl is geen journalist, maar de presentator van een entertainend sportprogramma. Er is op deontologisch vlak dan ook geen enkel probleem."
Vandaag staat er een rustdag ingepland in de Tour de France, dus ook geen Vive le Vélo. Morgen ontvangt het programma Bert De Backer, Benji Naesen en Geert Verdickt om na de kaarten over de vierde etappe tussen Duinkerke en Calais.