Chris Froome behoort inmiddels tot het meubilair in het peloton. De viervoudig Tourwinnaar is echter nog altijd wel te porren voor een stevige mening en dat is ook in 2025 meteen het geval geweest.
Het gaat in dit geval om de veiligheidsdiscussie. Veel organisaties zeggen dat er in koers meer moet gebeuren om de veiligheid van de renners te waarborgen, temeer omdat er de afgelopen jaren veel ongevallen met dodelijke afloop waren.
Meer serieuze crashes
Ook de 39-jarige Brit heeft in die discussie zijn duit in het zakje gedaan. Hij ziet dat het limiteren van technogische ontwikkelingen misschien wel een must gaat worden wat betreft maatregelen. De vergaande ontwikkeling van de koers heeft immers voordelen, maar het brengt ook gevaren met zich mee.
''We zien dat de sport sneller en sneller gaat, en de koersen worden anders met meer stress, meer gevechten om positie en jammer genoeg zien we daardoor meer serieuze crashes'', luidt Froome de noodklok in gesprek met La Gazzetta dello Sport.
Verzetten limiteren
Hij legt zijn standpunt verder uit: ''Op een gegeven moment denk ik dat we misschien een discussie moeten hebben over een limiet op de progressie van technologie in de sport, om zodoende de veiligheid te bevorderen.''
Waar we dan aan moeten denken? ''Dat zou iets simpels kunnen zijn als de versnellingen te limiteren. Ik wil niet zeggen dat iedereen op junior-versnellingen moet rijden, maar over een jaar of twee zullen we niemand meer een sprint ingaan met een voorblad met 60 tanden, wat je nu af en toe wel ziet. Misschien moet 54 of 56 het limiet zijn, om de snelheid in de afdalingen ook te beperken.''
Jeugdige snelheidsduivels
Froome vindt het een lastige kwestie. ''Het is een gek probleem, omdat we al zo lang proberen uit te vogelen hoe we sneller en sneller kunnen gaan'', verklaart hij zich nader. ''We hebben met aerodynamica, voeding, training en coachen geëxperimenteerd en ik denk dat dat nu allemaal werkt.''
Het komt volgens Froome ook voort uit de verjonging in het WorldTour-peloton. ''We zien dat er veel meer jonge jongens in het profpeloton zitten. Dat betekent dat ze minder ervaring hebben. Ze gaan harder en nemen meer risico. Dan kan ook een factor zijn.'' To be continued...