Het werd voor Wout van Aert een absoluut baaljaar met twee zware valpartijen op enkele maanden tijd. Zijn eerste uppercut kreeg de Kempenaar te incasseren in Dwars door Vlaanderen.
Verdriet van Vlaanderen
Op weg naar de Kanarieberg liep het helemaal fout in een afdaling voor Van Aert & co. De renner van Visma-Lease a Bike ging als eerste tegen de grond, enkele anderen onder wie Jasper Stuyven, Biniam Girmay en Mads Pedersen gingen ook hard tegen het asfalt.
Van Aert kwam er evenwel als zwaarst gehavende uit. Een breuk aan het borstbeen, sleutelbeenbreuk en zeven gebroken ribben was het dramatisch medisch bulleting. De organisatie van Dwars door Vlaanderen besloot nu om in te grijpen.
🚴🇧🇪 | De herhaling van de vreselijke valpartij in Dwars door Vlaanderen. Wout van Aert lijkt als eerste tegen het asfalt te gaan en is inmiddels ook afgestapt... #DDV24
— Eurosport Nederland (@Eurosport_NL) March 27, 2024
📺 Koers kijk je op discovery+ pic.twitter.com/1lTp53B4AN
Kanarieberg geschrapt
Zo laat de organisatie van de voorjaarsklassieker immers weten de Kanarieberg uit het parcours te zullen schrappen voor 2025. Daarmee willen ze de risico's meer beperken en op die manier dus voor een meer veilige koers zorgen.
”Na de zware val vorig jaar hebben we een evaluatie gemaakt met Flanders Classics. Het wielrennen verandert. Voorbereidingskoersen bestaan niet meer. In alle wedstrijden wordt tegenwoordig met het mes tussen de tanden gekoerst. Daarom hebben we beslist om het parcours te wijzigen om de veiligheid nog te verbeteren.”
Aldus koersdirecteur Pavel Desmet tegenover Het Nieuwsblad. Of dit er ook effectief voor zal zorgen dat er minder risico's zullen zijn valt evenwel af te wachten. Ernaar gevraagd eerder dit jaar was het volgens Van Aert zelf alvast niet te wijten aan een te gevaarlijk parcours.