Voor Visma-Lease a Bike is het al een bijzonder bewogen voorjaar geweest. Dat met de valpartijen voor Wout van Aert en Jonas Vingegaard, terwijl ze nu ook in de Giro al de nodige tegenslagen kenden. Maar de blik is steeds op de toekomst gericht.
Situatie Hessmann
In dat opzicht tasten ze bij Visma-Lease a Bike evenwel in het duister omtrent de situatie van Michel Hessmann. De Duitser legde in augustus vorig jaar een positieve test af op een vochtafdrijvend middel. Maar hoe dat is gekomen of hoe het nu verder moet weten ze ook bij de ploeg niet. Richard Plugge reageert op de situatie bij Relevo.
“Het is een goede vraag. Hijzelf zegt dat het om een contaminatie gaat (zoals ook Toon Aerts en Shari Bossuyt dat beweren, nvdr). Het zijn echt hele lage waardes die zijn aangetroffen dus volgens mij zou dat kunnen, maar ik ben geen expert in dit gebied.”
“Maar als het waar is, is het een schande dat hij zo lang moet wachten. Want we wachten nog steeds op de beslissing van de antidopinginstanties, zowel internationaal als Duits. Dan kunnen we zoeken naar een oplossing.”
How is it possible that there’s been no conclusion to the Michel Heßmann drama after about 8 (?) months?
— Katie (@medicinexthings) May 13, 2024
If he’s guilty: hurry up and throw the book at him
If he’s innocent: his career is potentially being ruined.
(Interview with Richard Plugge published today in Relevo) pic.twitter.com/3yVs5pwwQR
Veiligheid moet beter
Voorts had Plugge ook nog wat te zeggen over de veiligheid in de koers. “We hebben een probleem met de beveiliging voor de renners, dat is zeker. Maar het is een combinatie van alles. Zoals de wegen waarop gereden wordt, de staat van dei wegen en dan ook nog de snelheid van de renners. Valpartijen zoals die van Jonas en de anderen in het Baskenland beschadigen de sport enorm.
“Zulke situaties helpen natuurlijk niet. Als de veiligheid verbetert, is dat goed voor iedereen. Dat valt niet te ontkennen. En we moeten zo snel mogelijk actie ondernemen.”