Opvallend: Remco Evenepoel rijdt de Giro d'Italia met een lichaamsgewicht dat anderhalve kilogram hoger ligt dan tijdens de Vuelta vorig jaar. Hij legt uit waarom.
Zijn iets zwaardere gewicht is een bewuste keuze. "Tijdens de Vuelta was ik zeer mager, misschien zelfs te mager", legt de wereldkampioen uit aan Het Laatste Nieuws. "Ik wou zo licht mogelijk staan om te kunnen volgen op de steile beklimmingen van de eerste week."
Tijdens de individuele tijdrit speelde dat lage gewicht hem echter parten. "Qua wattages en cijfers was het één van mijn slechtste tijdritten. Als ik iets meer had gewogen, was mijn prestatie veel beter geweest. In de week tussen de Vuelta en het WK was ik bijna twee kilogram bijgekomen. Ondanks mijn vermoeidheid, trapte ik tijdens de WK-tijdrit hogere wattages dan drie weken eerder in de Vuelta."
Een te laag gewicht zorgt namelijk voor minder herstelvermogen én minder explosiviteit. "Nu heb ik wel het ideale gewicht om de eerste week van deze Giro met twee vlakke tijdritten aan te vatten."
BERGEN
Maar wat dan met de bergritten? Moet Remco dan geen extra gewicht meesleuren? "Die eerste aankomsten bergop zijn niet super lastig, dus moet je niet per se superlicht staan en al zeker niet op een gewicht dat je niet lang kan volhouden", Legt trainer Koen Pelgrim uit. Evenepoel: "We hebben de ideale combi gevonden tussen een klimgewicht en tijdritgewicht in een grote ronde."