Patrick Lefevere is een man met een duidelijke mening. De manager van Soudal Quick-Step deinst er niet voor terug om zijn visie te geven. Deze keer schiet de West-Vlaming met scherp op de UCI, die hij hypocrisie verwijt.
Lefevere kruipt wekelijks in de pen voor Het Nieuwsblad. Deze keer moet de UCI het ontgelden, omdat de federatie duchtig met boetes gooit. "Rukwinden in Parijs-Nice en Tirreno-Adriatico, maar ik stel vast dat het ook regent. De boetes van de UCI vallen dit jaar met hele bakken tegelijk uit de lucht", schrijft Lefevere. "Vijfhonderd Zwitserse Frank boete voor Julian Alaphilippe omdat hij donderdag even zijn helm afdeed toen hij van bovenkleding veranderde. Hoe lang zou het geduurd hebben? Maximum vijf minuten. Dat is dan honderd Zwitserse Frank per minuut."
De UCI moet naar zichzelf kijken, vindt Lefevere. "Ik ga niet zeggen dat de UCI moet applaudisseren als een coureur zijn helm afdoet, veiligheid moeten we niet minimaliseren. Maar legt de federatie zichzelf ook een boete op als er in de laatste kilometer van Parijs-Nice ineens een paaltje langs de weg staat? Op het officiële communiqué heb ik dat toch niet zien staan", merkt Lefevere op.
"Het is niet normaal wat de jury tegenwoordig allemaal ‘verbaliseert’", gaat hij verder. "De UCI zit kennelijk krap bij kas. Terugkeren achter de auto werd vroeger nog oogluikend toegestaan, zodat een renner die pech had toch opnieuw in koers kon komen. Zie James Knox in de Tour Down Under. Hij vliegt van Europa naar Adelaide, valt in de eerste etappe en wordt meteen uitgesloten omdat hij achter de auto’s probeert terug te keren naar het peloton."
Lefevere komt ook met een oplossing. "Wat is depannage en wat is koersvervalsing? Een oud-renner voelt dat beter aan dan iemand die nooit heeft gekoerst. Mijn advies aan gestopte renners die ‘iets willen blijven doen in de koers’: volg een opleiding UCI-commissaris."