Benjamin Declercq (28) reed sinds 2020 voor Arkéa-Samsic, maar ziet zijn contract er niet verlengd worden. De Franse formatie zal samen met Alpecin-Deceuninck volgend jaar promoveren naar de WorldTour, al heeft dat degradatie-promotiesysteem ook zijn nadelen. Zo kon de Belgische renner zich niet bewijzen om een nieuw contract af te dwingen.
Bij Het Laatste Nieuws doet Declercq zijn relaas. De renner zat tijdens het voorjaar bijvoorbeeld in een 1.1-koers, net onder het WorldTour-niveau, mee in de finale en had de benen om mee te doen voor de overwinning, maar kreeg van de ploegleiding te horen dat zich kalm moest houden. De Belg mocht niet strijden om de overwinning, alleen de aangewezen kopman doet mee voor de punten. En nu, enkele maanden later, krijgt Declercq geen nieuw contract, deels omdat er geen punten achter zijn naam staan.
“Dat promotie-degradatiesysteem voor ploegen maakt de koers in essentie wat kapot. Ik begrijp dat er een puntensysteem is om onderscheid te maken tussen WorldTour- en ProContinental-teams, maar het is niet objectief. Om een voorbeeld te geven: eendagskoersen zijn overgewaardeerd - een tweede plaats in een Touretappe levert maar 50 punten op, een derde plaats in GP d’Isbergues 70 punten.” Declercq is op dit moment nog steeds naarstig op zoek naar een nieuwe ploeg, maar de tijd begint de dringen.
Arkéa-Samsic slaagde erin een promotie af te dwingen naar het hoogste niveau, maar dat wel ten koste van sommige van hun renners. "Alleen de punten van de tien best scorende renners van elke ploeg werden in rekening gebracht voor de UCI-ranking. Dit jaar werd de tactiek bij ons team daarop afgesteld. Al voor het seizoen werd vastgelegd wie de tien coureurs zouden zijn die voor de punten zouden zorgen.”