We zijn alweer volop aan het koersen op de weg en het voorjaar nadert nu wel bijzonder snel. Ook bij SafeR zijn ze klaar om dit jaar aan te vatten, en hebben ze ook al meteen enkele agendapunten om op te volgen. Zoals er bijvoorbeeld eentje is voor de sprinters.
Strengere beoordeling
SafeR, vraagt u? Wel dat is een werkgroep die zich zal ontfermen over de gevaren binnen de koers. En meer bepaald het aantal valpartijen trachten te beperken. Middels overleg met de UCI en andere betrokken partijen zullen er dan beslissingen worden genomen, steeds met het oogpunt om valpartijen drastisch te minderen.
Het hoeft uiteraard geen betoog dat zeker massasprints bijzonder gevaarlijk kunnen zijn. Ook daar willen ze bij SafeR dan ook werk van maken. Er werden nieuwe gedragsregels opgesteld waaraan de renners zich zullen moeten houden. Van de lijn afwijken of andere zaken die voor onveilige toestanden (kunnen) zorgen zullen strengen worden bestraft.
En daarbij denken we dan toch meteen aan Jasper Philipsen die voornamelijk tijdens de laatste twee edities van de Tour de France toch al eens behoorlijk buiten de lijntjes kleurde. Het kwam hem zelfs twee keer op een reprimande van Wout van Aert te staan. Die vond het sprintgedrag van zijn landgenoot iets te roekeloos.
Gele kaarten
Nu goed, de nieuwe regels gelden uiteraard voor iedereen. Straffen kunnen bestaan uit een terugzetting in het klassement, secondenstraffen, geldboeten, en ook gele kaarten. Daarmee ging de UCI vorig jaar al aan de slag en zal worden verdergezet. En uiteraard geldt dit alles niet enkel voor de sprints.
Indien een renner twee keer geel krijgt in dezelfde wedstrijd – ook een rittenkoers – wordt hij gediskwalificeerd en zeven dagen geschorst. Bij drie gele kaarten op één maand tijd volgt er een schorsing van 14 dagen. En bij zes gele kaarten over het hele jaar wordt er een schorsing opgelegd van 30 dagen.
Voorts wordt ook het beperken van de versnellingen bekeken, ook iets dat uiteraard van grote invloed is in de sprints.”Het wordt bekeken. We willen nog meer feedback. De grootte van de versnellingen beperken, zal geen ‘zilveren kogel’ zijn die alles oplost, maar het kan wel iets doen. De extreme snelheden in afdalingen naar beneden halen bijvoorbeeld”, aldus Adam Hansen van rennersvakbond CPA.