We naderen het einde van november, en dus hebben zowat alle ploegen hun zaakjes wel stilaan op orde voor het komende seizoen. Dat is alvast het geval bij Visma-Lease a Bike, die hun kern toch alweer gevoelig hebben versterkt.
3 renners naar Red Bull
Bij de Nederlandse topformatie zagen ze evenwel ook wat jongens vertrekken. De gebroeders Van Dijke trekken naar Red Bull-Bora Hansgrohe, net als Jan Tratnik. Maar niets om zich echt zorgen over te maken dat deze renners straks niet meer aan boord zullen zijn. Dat vindt alvast Jan Bakelants.
“Met alle respect voor Jan Tratnik. Goeie renner, maar op een ploeg van dit hoge niveau zal zijn vertrek slechts een beperkte impact hebben. Veel noodzaak om te transfereren was er niet. Met Van Baarle, Jorgenson, Benoot en Laporte rond Wout stonden ze al supersterk”, oordeelt hij bij HLN.
Stevige versterking
Waarom ze bij Visma-Lease a Bike hier absoluut niet van zullen wakker liggen, is door het feit dat er minstens even sterke renners in de plaats kwamen. Victor Campenaerts is een ervaren rot die de overstap maakt van Lotto Dstny, Axel Zingle een ongeslepen diamant die overkomt van Cofidis.
En dan ziet Bakelants nóg een topper in spe: Niklas Behrens. De huidige wereldkampioen bij de beloften. Hij werd weggeplukt bij Lidl-Trek. En Bakelants ziet het absoluut zitten in de jonge Duitser.
“Iemand die op uiteenlopende parcoursen uit de voeten kan en fysiologisch gezien dus met - straffe uitspraak, ik besef het - toekomstige potentiële Wout van Aert-kwaliteiten”, klinkt het immers met een gewaagde stelling. Gewaagd, maar niet volledig uit de lucht gegrepen. Net als Van Aert is Behrens immers een grote motor, kan hij tijdrijden, én heeft hij een sterk eindschot.
Hoofdvogel afschieten
Uiteraard zullen we wel moeten afwachten hoe Behrens zijn potentieel weet te benutten. Naar volgend seizoen toe zullen ze bij Visma-Lease a Bike alvast één ding hopen: minder pech dan afgelopen jaar. Zeker in het klassieke voorjaar willen ze echt eens de hoofprijs wegkapen, weet ook Bakelants.
“Het is te hopen nu dat ook de klassieke kern gespaard blijft van crashes, blessures en ziekte. Zodat de collectieve kracht optimaal kan worden uitgespeeld en eindelijk eens de hoofdvogel kan worden afgeschoten in vooral de Ronde van Vlaanderen en/of Parijs-Roubaix”, beseft hij.