BORA-hansgrohe ging vlak voor de Tour de France 2024 in zee met Red Bull. Het budget van de Duitse WorldTour-formatie ging stevig de hoogte in en daarmee ook de verwachtingen. Die konden echter nog niet ingelost worden.
In een openhartig gesprek met Velo deed performance manager Dan Lorang de plannen voor komend jaar uit de doeken. "Dit jaar was Red Bull alleen op het shirt aanwezig, niet veel meer. In de winter gaan we echt mee in de structuur van Red Bull en hun resources. Volgend jaar wordt het een echte start voor ons, er gaat heel veel veranderen.
Basis voor het Tourpodium
"Meer mensen die bij ons komen werken, nieuwe kansen op het gebied van performance en betere faciliteiten. Dat kan een gamechanger zijn voor ons. Na de winter zullen we beter voorbereid zijn, dan hebben we de basis om voor het Tourpodium te vechten. We willen klaar zijn om de grootste wedstrijden te winnen."
Red Bull-BORA-hansgrohe beschikt over een budget van zo'n 45 miljoen euro. Daarmee zou het moeten kunnen wedijveren met teams als Visma-Lease a Bike en UAE Team Emirates. "Daarmee kunnen we de beste mensen uit het veld halen en drie mensen doe nu het werk dat ik normaliter alleen zou doen. Iedereen kan focussen op een primaire taak, wat het effectiever maakt", ging Lorang verder.
Het gat dichten
Met heel wat nieuwe renners, denk maar aan Jan Tratnik en Mick van Dijke, een nieuwe opleidingsploeg en de expertise van Dan Bigham, de voormalige chief engineer van INEOS Grenadiers, wil Red Bull-BORA-hansgrohe volgend jaar meedoen voor elke grote prijs.
"Het materiaal wordt steeds belangrijker, al blijft training de basis voor alles. Daar zit echter een limiet aan, in het materiaal zit meer groeimarge. We krijgen toegang tot het Red Bull performance center. Visma | Lease a Bike en UAE Team Emirates leiden op dit moment op het gebied van performance, maar dat gat zijn we aan het dichten", besloot Lorang.