Uiteraard zal ook José De Cauwer op de eerste rij zitten wanneer de renners zaterdag hun olympische tijdrit zullen afleggen. Naar Wout van Aert kijkt hij toch met een bang hartje.
Gevaarlijk plan
Die is immers van plan – de omstandigheden zaterdag zullen duidelijk maken of het effectief mogelijk is – om met twee volle wielen te starten. Vrijwel ongezien. De Cauwer weet dat dit een voordeel kan bieden. "Het kan qua aerodynamica een voordeel hebben", stelt hij bij Sporza.
Maar eerder dan een voordelen is hij eerder beducht voor een groot nadeel. "Maar als je spreekt over een voordeel, komt er misschien ook wel een nadeel bij kijken. Volle wielen zijn heel gevoelig voor zijwind en dat kan een gevaarlijk effect hebben”, luidt het immers logisch.
"Al zullen ze het uiteraard wel uitgetest hebben en kan men berekenen in hoeverre zoiets wattagewinst kan opleveren. Dan moet je het afwegen tegenover het nadeel."
Wind speelt bepalende rol
De Cauwer waarschuwt Van Aert alvast om zeker niet te veel risico te nemen. "Met spaken in je wiel heb je altijd iets meer wind en maak je ook meer wind, maar ik sta hier nu in een open ruimte en voel het toch vrij hard waaien", zegt hij vanuit Parijs.
"Daarbovenop is het ook moeilijker te besturen. Als je in de beugel ligt en er komt een windstoot, zal je dat verschil wel voelen." De Cauwer twijfelt dan ook sterk. “Een voordeel of een nadeel? Ik kan het van hieruit niet zeggen.”