Guillaume Martin reed een onzichtbare Tour de France. Volgens de Fransman is één van de redenen daarvoor het mindere materiaal van z'n team, maar daar is Cofidis het helemaal niet mee eens.
De 31-jarige Martin eindigde als 13de in de afgelopen Tour de France. Geen topprestatie van de Fransman en dat beseft hij ook zelf. In de Franse krant Le Monde zocht hij naar een verklaring voor het tegenvallende resultaat en kwam er terecht bij het materiaal van Cofidis.
De Franse formatie koerst met fietsen van het merk LOOK en gebruikt niet meteen het lichtste materiaal in het peloton. Ook zou Martin geen mogelijkheid hebben om zijn eigen vermogensgegevens te analyseren.
Te zwaar
"Dat is helaas niet mogelijk, want ik heb geen vermogensmeter. Onze fietsen wegen 7,7 kilogram, 1 kilo meer dan het toegestane gewicht van de UCI. Ik wil mijn fiets niet nóg zwaarder maken met een fietscomputer en meter, die toch ook weer 200 gram wegen."
"Als je doorrekent met een fiets die een kilo te veel woog, zou ik niet 45 seconden achter de groep-Pogacar boven zijn gekomen op de top van de Bonette. Ik had erbij kunnen blijven en had ook wat de tijd kunnen nemen om te eten. Ik had sowieso een beter gevoel gehad als ik wist dat het beter voor elkaar was. We letten het hele jaar op het gewicht met voeding..."
Relletje
Cofidis was niet opgezet met het interview van Martin en reageerde op haar officiële website. "Het gewicht van de fiets is een belangrijk aandachtspunt, maar niet de enige prestatiefactor. De door Martin gebruikte fiets is specifiek ontworpen om de 7,4 kilogram niet te overschrijden, een gewicht dat iets onder het gemiddelde ligt van de fietsen van de beste renners uit het peloton. Onze renners profiteren met de frames van LOOK over geavanceerd materiaal."
"We zijn ervan overtuigd dat onze materiaalpartners ons in staat hebben gesteld om te kunnen concurreren met onze tegenstanders. We hebben met dezelfde fiets ook verschillende overwinningen behaald in de Tour van 2023, de Vuelta van 2023 en de Giro van dit jaar", staat er nog te lezen.