Uiteraard komt zo’n prestatie er niet bij toeval. Zeker bij een ploeg als Jumbo-Visma worden de schijnbaar kleinste details aangepakt om toch maar dat beetje tijdswinst te boeken. Begin dit jaar werd er daarom opnieuw geschakeld in het materiaal. Pedalen, schakelsysteem en wielen werden immers allemaal aangepast. Dat net als de schoenen waarbij er werd gekozen voor de lichtste exemplaren op de markt. “We maken die keuzes niet op basis van de merken die ons het meest sponsoren, maar wel op basis van hoe we sportief vooruitgang kunnen boeken”, aldus performance manager Mathieu Heijboer in Het Nieuwsblad.
LAK AAN FIETSWISSEL
Alles in het teken van de prestaties dus. Klinkt logisch, maar de inspanningen die de Nederlandse formatie levert zijn toch vrijwel ongezien in het peloton. Vooraf deed Jumbo-Visma ook nog erg geheimzinning over de al dan niet fietswissel van Vingegaard. Die kwam er uiteindelijk niet. Een beslissing die echter al vaststond van afgelopen winter. Heijboer verklaart waarom ze hiervoor opteerden.
“Die beslissing namen we omwille van twee redenen”, aldus de Nederlander. “Omdat we op heel wat manieren erin slaagden om het verschil in gewicht tussen onze klim- en onze tijdritfiets wisten te minimaliseren.” Dan heeft Heijboer het bijvoorbeeld over het niet lakken van de fiets. “Dat scheelt tachtig à honderd gram. Enkel een sticker van fietsmerk Cervelo bleef over. Hoe kleiner je het verschil in gewicht maakt tussen de tijdrit- en de klimfiets, hoe minder zin het heeft om te wisselen.”
Daarnaast wisten ze ook dat Vingegaard amper of geen vermogen zou verliezen op die tijdritfiets. En was het ontlakken het enige dat ze hebben gedaan? “Neen, nog wel andere dingen. Het was een sport voor onze mecaniciens om daarmee aan de slag te gaan, maar meer details wil ik liever niet vertellen, want Wout wil wereldkampioen worden”, blijft Heijboer mysterieus in HLN.
NOG RUIMTE VOOR VERBETERING
En dan te bedenken dat Vingegaard niet eens in het speciaal voor hem ontwikkelde tijdritpak kon starten gezien hij het gele ensemble van de Tour-organisatie moest aantrekken. AGU – kledingsponsor van Jumbo-Visma – heeft alles piekfijn afgesteld op de wensen en noden van de Deen. “Met ons pak had Jonas zeker nog wat meer tijd kunnen nemen, maar dan hebben we het over seconden”, minimaliseert Heijboer. Tja, als je meer dan anderhalve minuut kan nemen op de voornaamste concurrent hoeft dit uiteraard geen item te zijn.
🇫🇷 #TDF2023
— Team Jumbo-Visma cycling (@JumboVismaRoad) July 18, 2023
Strategy, equipment, staff, Jonas… It all came together today. ✨#rideyourdreams 💭 pic.twitter.com/dtSGsn0Gx8