Het waren opmerkelijke, zeg maar lachwekkende, taferelen in de openingetappe van De Ronde van de Algarve. Zowat het ganse peloton reed plots aan de foute kant van de weg. Terwijl de aangekondigde sprint vol op gang leek te komen, eindigde de etappe zo op een grote sisser. Al mogen we ons al gelukkig prijzen dat er geen valpartijen of incidenten plaatsvonden.
Renners in fout
Maar hoe is het toch kunnen gebeuren? Plots bevonden de renners zich aan de andere kant van de finishlijn, een aankomst die bovendien ook de voorbije twee seizoenen precies op dezelfde locatie lag in De Volta ao Algarve. En vooral: Bij wie valt nu de schuld te zoeken? De organisatie stak de hand al in eigen boezem, maar is dat zo?
Dat is is alvast niet het geval volgens de verantwoordelijke politieagent die dienst deed net na het bewuste kruispunt. De plaats dus waar de renners de foute richting op reden. “De renners kwamen afgereden en hier stonden de seingevers met hun rode en gele vlag”, aldus politiecommissaris Luis Miranda.
Hij stelt zonder schroom bij HLN dat de renners in fout waren. “De seingevers deden teken naar de renners om links aan te houden, zodat ze links zouden uitkomen. De renners keken echter niet op en sloegen rechts in. Toen ze opnieuw opkeken, hadden ze de afslag al gemist.”
Miranda is duidelijk: “Ik denk dus dat het niet de fout is van de organisatie, maar wel van het peloton.” Daar zullen vermoedelijk tal van renners het niet mee eens zijn, gezien de reacties die we al kregen. Enkel Arnaud de Lie was van oordeel dat de verantwoordlijkheid bij zijn collega’s lag.
The riders are supposed to take the left yellow line around the roundabout at 700m but the right side was completely open (for the cars) and looks like the fastest line.
— Patrick Broe (@LanterneRougeYT) February 19, 2025
Really a miracle no rider or spectator was badly hurt, completely unacceptable pic.twitter.com/CUSOXOU81z
Onbegrijpelijke wijzigingen
Zoals gezegd kregen we deze finish ook de voorbije jaren al te zien in de Algarve. Het loont dan ook de moeite om even te bekijken waarom het toen niét fout afliep. Wat al snel blijkt is dat het roadbook wel degelijk aangeeft dat de renners de rotonde langs de linkerkant hadden moeten nemen.
Desondanks heeft de organisatie toch boter op het hoofd. In de voorbije edities werd de rechterkant – de weg die het grootste deel van het peloton nu nam – mooi afgesloten door nadars en andere blokkages. Daar was geen weg doorheen, iets wat in dit geval dus anders was.
In enkele filmpjes vanop X zien we dat dit de voorbije jaren dan ook feilloos verliep. De aankomst leek ook iets dichter bij het bewuste kruispunt te liggen. Desondanks is het grootste verschil dat die weg toen werd afgesloten, en nu niet. De motard die vervolgens de afrit nam bracht het hele peloton op het verkeerde spoor, ook al hadden veel renners meteen iets in de gaten. Op die snelheid nog drastisch van rijrichting veranderen zou echter voor veel schade kunnen hebben zorgen.
Clear as mud from the roadbook pic.twitter.com/k9sxoiuzVo
— John Maguire 🇺🇦 (@velo_bristol) February 19, 2025
Rewatched the last 2 sprints of Lagos at Algarve and there were two major differences compared to today:
— Bence Czigelmajer (@cycloben2) February 19, 2025
1. Finish line was closer today to the roundabout as opposed to 2023 and 2024, by 200 metres.
2. As Patrick says, and as you see: only the left hand side of the road was… https://t.co/Zg85LQYgjq pic.twitter.com/XEterggQQn