Wout van Aert heeft in een openhartig gesprek met Sporza teruggeblikt op z'n chaotische seizoen. De alleskunner van Visma-Lease a Bike hoopt nu dat de wielersport maatregelen invoert om de sport veiliger te maken.
Crash na crash
2024 stond voor Van Aert in het teken van revalideren. De topper uit Herentals kwam zowel in Dwars door Vlaanderen als de Vuelta a Espana zwaar ten val en moest maandenlang herstellen. In Dwars door Vlaanderen brak hij een sleutelbeen, borstbeen en zeven ribben. Van Aert was echter niet de enige renner die er ten val kwam.
Want ook Jasper Stuyven en Mads Pedersen knalden tegen het asfalt en liepen ernstige verwondingen op. De organisatie achter de Vlaamse klassieker heeft dan ook beslist om de Kanarieberg en de aanloop naar de klim uit het parcours van 2025 te laten.
Limiteren
Van Aert sprak zich bij Sporza uit over de beslissing van de wedstrijdorganisatie. "Een goede keuze. Het is een cruciaal punt, een kleine fout daar is nooit een ‘valpartijtje’", is de man uit Herentals van mening.
"Het zorgt voor een interessant debat onder de renners, net als het sneller worden van het wielrennen. Het limiteren van het aantal versnellingen, zou de sport volgens mij al veel veiliger maken.”
“Andere renners denken van niet. Toch ben ik ervan overtuigd: als je in die afdaling mét versnellingslimiet zit, kan niemand nog opschuiven. Nu zijn de versnellingen zo groot, dat je toch denkt aan inhalen", aldus WvA. Het is nu nog maar de vraag of er in 2025 nog extra regels zullen ingevoerd worden om de veiligheid van de renners te garanderen.