Voor Soudal Quick-Step breekt er straks alweer een belangrijk jaar aan. Zo is de ploeg nog wat verzwakt in het voorjaar, want wordt er nu nog meer richting Tour de France en Remco Evenepoel gekeken.
Grote sponsors blijven weg
De financiële realiteit dwingt Patrick Lefevere er immers toe om keuzes te maken. Want de grote sponsors/geldschieters zijn nog steeds niet aanwezig bij de ploeg. Wat Jan Bakelants eigenlijk wel een hoogst bizar gegeven vindt. Zeker door de aanwezigheid van Remco Evenepoel – één van ’s werelds beste coureurs – heeft de ploeg immers een interessant product, meent Bakelants.
“Als dubbele olympische kampioen mag je toch veronderstellen dat Remco emblematisch genoeg is om een ‘verkoopbaar product’ te zijn in bij voorbeeld de Verenigde Staten? En dat het mogelijk moet zijn om sponsors van het kaliber Pepsi of Visa aan je te binden?”, stelt hij zich de vraag.
Kern te zwak
Maar dat is dus niet het geval, en dat heeft dan ook zijn gevolgen wat betreft het samenstellen van de kern. Enerzijds voor het voorjaar, anderzijds om Evenepoel bij te staan in de grote rondes, voornamelijk dus de Tour de France. De keuze gaat radicaal naar het tweede, maar wel succesvol genoeg.
Bakelants zet daar flinke vraagtekens bij in HLN. “Laat ons eerlijk zijn: warm worden we niet van de komst van Valentin Paret-Peintre (23), Ethan Hayter (26), Maximilian Schachmann (30) en co. Ik blijf op mijn honger zitten. En mét mij ook Remco zelf, denk ik”, is hij toch behoorlijk kritisch.
Gele trui een utopie
En zodoende vreest Bakelants dan ook dat Evenepoel in de Tour nog niet zal meedingen naar de eindzege. “Dat wordt een heel moeilijk verhaal”, is hij duidelijk. De kern rond Remco is volgens de ex-renner te zwak en moeten ze rekenen op jonkies als Van Wilder en Lecerf.
“Want van de inkomende transfers moeten we het volgens mij niet verwachten. Je kan je ook afvragen: komen die renners voor Remco? Of voor zichzelf?”, sluit Bakelants af met een andere kritische insteek.