De veiligheid in de wielersport maakte dit seizoen nog geen al te beste beurt. In de Ster van Bessèges reden auto's twee etappes op rij op het parcours en nog geen week later gaat het opnieuw helemaal mis in Frankrijk. Johan Bruyneel en Thijs Zonneveld hebben er de buik van vol.
Even terug naar de eerste twee etappes van de Ster van Bessèges. Tot tweemaal toe raakte een auto op het parcours, in de eerste rit leidde dit zelfs tot een serieuze valpartij. Heel wat teams besloten dat de veiligheid niet gegarandeerd kon werden en stapten uit de wedstrijd.
Incompetent
Afgelopen zondag liep het weer mis in Franrkijk, dit keer in de Tour de la Provence. In de slotkilometer van de laatste etappe kwam het tot een massasprint en het peloton moest er over een verkeersdrempel. Pascal Ackermann knalde tegen hoge snelheid tegen het asfalt, wat leidde tot heel wat kritiek op de UCI.
"Welke eencellige keurt dit soort parcoursen toch elke keer weer goed?", haalt Thijs Zonneveld uit op X. De Nederlander is echter niet de enige voor wie de maat vol is. Ook Johan Bruyneel is niet te spreken.
Welke eencellige keurt dit soort parcoursen toch elke keer goed? https://t.co/gm03Ogwbsz
— Thijs Zonneveld (@thijszonneveld) February 16, 2025
UCI de grote schuldige
"Mijn mening hierover? Een verkeersdrempel op het laatste stuk vlak voor de finish zou nooit en te nimmer mogen worden toegestaan. We moeten ons afvragen wie deze parcours ontwerpt. Dit is geen raketwetenschap, afhankelijk van het profiel hebben deze parcours een redelijk voorspelbare uitkomst", vertelt de voormalige ploegleider op sociale media.
"In dit geval is de kans op een massasprint groot, dus een snelheidsbult in de laatste meters is bijna een gegarandeerde ramp. De eerste vraag is dus eigenlijk: wie ontwerpt de parcours? De volgende vraag is: wie keurt de parcours goed? Ik realiseer me dat het niet zo'n eenvoudig proces is als we misschien denken, maar uiteindelijk ligt voor mij het grote probleem bij de UCI."
Het is geen geheim dat Bruyneel geen fan is van UCI-voorzitter David Lappartient. De Fransman mocht het dan ook serieus ontgelden. "Hun voorzitter, David Lappartient, blijft maar hameren op het feit dat de veiligheid van de rijders één van hun prioriteiten is. Maar als hij de kans krijgt, geeft hij het gedrag van de rijders de schuld van crashes en ongelukken. Soms is dat waar, maar vaak, heel vaak zijn er omstandigheden die vermeden kunnen worden, zoals vandaag."