En plots staan we zo voor de seizoenstart van Wout van Aert op de weg. Komende maandag begint onze landgenoot eraan in de Clasica Jaen, waarna bijna naadloos de Ronde van de Algarve volgt. Daar zullen we meteen kunnen zien of Van Aert zal gebruik maken van het GRAVAA-systeem, een nieuw snufje bij Visma-Lease a Bike.
Nieuw snufje voor Van Aert
GRAVAA is een systeem waarmee je de bandendruk tijdens het rijden kan aanpassen. Enkele weken geleden werd al duidelijk dat er testen werden uitgevoerd bij de ploeg. Zien we het straks in de klassiekers? “Ik weet niet of we het Graava-systeem daar ook gaan gebruiken, maar het is wel sowieso iets dat we dit jaar echt toepassen in de ploeg”, wist Van Aert daar nog geen duidend antwoord op te geven.
Het is dus nog de vraag of het straks een verschil kan maken in de grote koersen. “Of ik het ga gebruiken in Vlaanderen en Roubaix, weet ik nog niet. Maar het is sowieso een goed systeem. Ik heb het deze winter getest en ik ben onder de indruk van hoe het werkt en ook blijft werken. Het kan ons zeker helpen”, oordeelt Van Aert dus wel bijzonder positief.
Positieve resultaten
De eerste vraag is natuurlijk hoe betrouwbaar het systeem is, waar Van Aert dus klaarblijkelijk toch gerustgesteld is. Daarnaast moet worden afgewogen hoeveel verschil het echt maakt in een koers. “Als het 25 watt verschil maakt, doen renners het meteen. Maar als het slechts 2,5 watt scheelt, dan zeggen ze misschien eerder: dan hoeft het niet”, verwoordt Jenco Drost, head of performance, het.
Het is dus afwegen wat de winstmarge is tegenover het risico, dat er ongetwijfeld wel een beetje zal zijn. “Als ik tegen een renner zeg dat ze erop kunnen rijden, dan kunnen ze erop vertrouwen dat het systeem op een hoog niveau zit en dat ze niet bang hoeven te zijn dat het systeem stopt met werken gedurende een wedstrijd.”
Drost beseft echter maar al te goed dat het voornamelijk de renner zelf is die erop moet vertrouwen. In een koers mag er immers niets fout lopen. Maar volgens de Nederlander zou Van Aert – en de rest van de ploeg - er voornamelijk in één welbepalende koers een groot voordeel uit kunnen halen.
“We denken dat het een heel groot verschil kan maken. Vooral in Parijs-Roubaix is het écht een groot voordeel. We gaan zien hoe het dit jaar gaat, maar ik denk zeker dat het iets is dat in de sport gaat blijven", oordeelt Drost bij In de Leiderstrui. Komende maandag in de Clasica Jaen zullen we al iets wijzer worden. Ook in deze gravelkoers zou het GRAVAA-systeem immers van grote waarde kunnen zijn.