Een van de nieuwste 'snufjes' in de wielersport, het herademen van koolstofmonoxide, blijft de gemoederen flink bezighouden, ook off-season...
Laten we beginnen beginnen bij het begin: wat houdt een zogenaamde 'koolstofmonoxide-rebreather' precies in? Het is een vrij duur apparaat dat gevuld is met het welbekende, in de kern gevaarlijke gas. Men gebruikt het normaliter als meetinstrument om bij aanvang en na afloop van een hoogtestage de belangrijkste bloedwaarden meten.
Zowel Vingegaard als Pogacar
Niets mis met een meetinstrument, zou je zeggen. Maar het apparaat wordt ook voor een ander, gevaarlijker doeleinde gebruikt. Dat betreft namelijk wél het inhaleren van gas met als enige doel het verbeteren van prestaties. Inhaleren van koolstofmonoxide zou gelijkaardige effecten als een hoogtestage hebben. Volgens sommigen zou het zelfs de hoogtekampen volledig kunnen vervangen.
Volgens koersplatform Escape Collective, dat tijdens de Tour de France als eerste naar buiten kwamen met dit toch wel brekende nieuws, brengt het allemaal veel risico's met zich mee. En zelfs de producent ervan raadde onlangs het gebruik ervan af voor topsporters. Gezegd moet worden dat vanwege het hoge prijskaartje niet iedere formatie zich eraan waagde, al werd vanuit de desbetreffende ploegen wel bevestigd dat kemphanen als Jonas Vingegaad en Tadej Pogacar het spul gebruiken.
Onlangs leidde het koolstofmonoxide-verhaal, alsook het al langer terugkerende issue rondom ketonen, tot acties vanuit de dopingautoriteiten. En ook nu, medio november, heeft een prominent wielerfiguur zich uitgelaten over het toch wel mysterieuze product.
Kritisch op Pogacar
''De aantrekkelijkheid en geloofwaardigheid van de sport staan op het spel'', vertelt ex-prof Jean-René Bernaudeau, die heden ten dage als ploegleider bij TotalEnergies fungeert, namelijk in gesprek met Vélofute. ''Neem nu Pogacar. Hij is een aardige, toffe gast en ik zie hem graag als coureur. Maar die koolstofmonoxide-rebreathers? Dat schaadt gewoon de reputatie van de koers.''
Bernaudeau was sowieso al stevig op dreef wat betreft zijn kritische uitlatingen over het moderne wielrennen. In datzelfde interview ging hij namelijk ook in op het al dan niet 'kopen' van een WorldTour-plekje door sommige teams. ''Contracten van renners worden ook steeds vaker afgekocht. Wij bij TotalEnergies vinden dat niets en wagen ons er niet aan. Wij willen opleiden, rekruteren en een project ontwikkelen. Zo hoort het.''