Lotto-Soudal begon vrij veelbelovend aan het wielerseizoen en pakte meteen enkele knappe zeges. Maar de 'nieuwe wind' ging al snel weer liggen en momenteel stevent de ploeg recht op degradatie uit de WorldTour af. Die tegenvallende prestaties zorgen logischerwijs ook voor onvrede bij de sponsors.
Zo speelt de ploeg van manager John Lelangue volgend seizoen sowieso al een hoofdsponsor kwijt. Siliconenfabrikant Soudal kondigde eerder immers al aan dat het de samenwerking met de ploeg van de nationale loterij stopzet. Het bedrijf wil weliswaar nog in het wielrennen actief blijven en zou zelfs onderhandelen met andere teams, maar de 'return on investment' was veel te weinig bij de rode brigade.
In een uitgebreid interview met Het Laatste Nieuws toont CEO Dirk Coorevits zich dan ook scherp. Zo vindt hij dat Lotto-Soudal te weinig liet zien op internationaal niveau. "We hebben goede jaren gekend met de ploeg Lotto-Soudal. Maar we hadden daar internationaal meer van verwacht. Onze ploeg zorgt voor de jongeren, voor de doorstroming van Belgische coureurs. Daar staan wij achter. Internationaal geeft dat te weinig uitstraling. Daarom moeten we iets anders gaan doen."
SLECHTE TRANSFERS
Daarnaast plaatste Coorevits flinke bedenkingen bij het transferbeleid. Zo stelt hij dat de ploeg voor succes te afhankelijk is van Caleb Ewan. De toptransfers van John Degenkolb en Philippe Gilbert waren dan weer grote flops. "Die beide heren hebben te weinig gebracht voor de contracten die ze gekregen hebben. Met dat geld hadden we beter iets anders gedaan. Ik weet, het is makkelijk zeggen. Gilbert heeft zijn knie gebroken, dat wens je niemand toe. Maar zelfs als een goede Gilbert de Vierdaagse van Duinkerke wint, krikt dat de naambekendheid van Soudal in Frankrijk of Italië niet op."