De UCI heeft maatregelen aangekondigd die de koersveiligheid moet verbeteren de komende jaren. In 2024 en 2025 zouden bijvoorbeeld de hoeken die de remgrepen mogen hebben worden onderzocht. De internationale wielerunie wil daarmee de ultra-aerodynamische sturen tegenhouden. Een goede zaak vindt Robert Gesink.
"Ik denk dat het in het algemeen een goede beslissing is", aldus de routinier van Visma-Lease a Bike bij GCN. "We zagen enkel behoorlijk extreme afstellingen. Maar remmen zijn uiteraard ontworpen om mee te remmen en om je fiets mee te kunnen controleren. Als een bepaalde afstelling tot minder veilige situaties leidt, is het een goede zaak dat er maatregelen worden genomen."
Gesink (37) is momenteel actief in de Santos Tour Down Under in Australië. Het is in die rittenkoers, die traditioneel wordt beschouwd als de seizoensopeneer, dat er voor het eerst wordt gekeken naar de remhoeken.
Plastic apparaat
"We hebben nu de eerste metingen gezien", ging Gesink verder, die wel liet optekenen dat de nieuwe regelgeving beter moet opgevolgd worden. "Ik weet niet of dit de uiteindelijke meetmethode zal zijn, maar het zag er nog wat onhandig uit, met een plastic apparaat dat nog behoorlijk wat ruimte overliet. Het is echter wel een goede eerste stap om die dingen te controleren."