Er heerst momenteel even een periode van radiostilte omtrent de situatie van Cian Uijtdebroeks. De Belgische renner maakt op 1 januari normaliter de overstap naar Visma-Lease A Bike, maar dat zal sowieso niet zonder slag of stoot gebeuren.
Zo gaat Bora-Hansgrohe er immers niet mee akkoord dat Uijtdebroeks straks zomaar naar de Nederlandse formatie zou overstappen, terwijl uit het kamp van de renner klinkt dat zijn contract per 1 december werd opgezegd. Christian Raiser, een Duitse expert in sportrecht, weet alvast dat als dat laatste klopt, de toekomst van Uijtdebroeks gekend is.
“Als de beëindiging van het contract legaal was, kan de UCI niet zomaar bezwaar maken tegen de beëindiging en hem dwingen om voor Bora-hansgrohe te blijven rijden”, zegt die immers tegenover CyclingMagazine. Maar dat moet dan uiteraard wel eerst bewezen worden.
Visma-Lease a Bike riskeert fikse boete
De UCI staat echter wel voor een dilemma, zo zegt Raiser. Want het valt af te wachten met welke rechtbank ze dan vervolgens rekening zullen houden, en welk recht dus van toepassing zal zijn. Het zal volgens Raiser alvast moeten aangetoond worden dat Uijtdebroeks zijn contract om dwingende reden wist stop te zetten. “Enkel onvrede op sportief vlak zal niet voldoende reden zijn”, denkt hij.
Om vervolgens ook Visma-Lease A Bike nog eens in het vizier te nemen. Want mochten zij al voor 1 december (de datum van het verbreken van zijn contract) al contact hebben opgenomen met de renner, riskeren ze volgens Raiser een fikse boete van de UCI.
Op die manier zouden ze Uijtdebroeks mogelijk hebben aangemoedigd tot contractbreuk. De 100.000 euro die ze aan Bora-Hansgrohe zouden moeten betalen om het laatste jaar van het contract van Uijtdebroeks over te nemen, zou dan niet volstaan.