De omstreden transfer van Cian Uijtdebroeks naar Jumbo-Visma doet veel stof opwaaien, omdat het piepjonge klimtalent zijn contract bij BORA-hansgrohe verbroken heeft.
In de wielersport is zoiets erg uitzonderlijk, terwijl het in het voetbal de gangbare regel is. Bij zowat elke voetbaltransfer wordt een contract verbroken en wordt er vervolgens een transfersom betaald. Dat kan oplopen tot astronomische bedragen. Zo verhuisde voetbalster Neymar in 2017 voor maar liefst 222 miljoen euro naar de Franse topclub PSG.
Is een dergelijk systeem met transfersommen de toekomst van het wielrennen? Patrick Lefevere is alvast voorstander. "Op langere termijn is de huidige situatie niet houdbaar”, zegt hij in gesprek met Het Nieuwsblad. “Dit mag niet tot een gewoonte uitgroeien, want dan hebben we een probleem. Dan wordt het onmogelijk om sponsors een project van vijf jaar te presenteren."
Oorlogskasje
"Als renners vroegtijdig hun contract beëindigen, zetten ze je in je blootje. Een transfersysteem zoals in het voetbal zou ons de mogelijkheid bieden om een oorlogskasje aan te leggen. Iedereen gelijk voor de wet. Wij speuren jonge mannen op en laten hen niet gek maken. Dan denk ik dat wij daar wel iets mee zouden kunnen verdienen als een andere ploeg hen wil weghalen. Dat alle goede renners dan bij de teams met de grootste budgetten belanden? Dat is nu ook al het geval.”