Het zat er al een tijdje aan te komen, maar de kogel is nu écht door de kerk. Volgend jaar zullen we bij verschillende wegkoersen voor het eerst het gelekaartensysteem in werking zien treden!
Vrijdagmiddag kwamen verscheidene prominente figuren uit het wielerwereldje bijeen, om te praten en discussiëren over de toekomst van de sport. Ook mannen als Tourdirecteur Christian Prudhomme, UEC-voorzitter Enrico Della Casa, en UCI-president David Lappartient waren daar dus uiteraard bij aanwezig.
Kaartensysteem in koers
Er werd onder meer gesproken over het al dan niet hanteren van oortjes tijdens koersen. Bovendien kwam het al dan niet introduceren van een soort GPS-tracker ter sprake. De overeenstemming leek wat betreft die twee onderwerpen niet bijzonder groot.
Meer overeenstemming was er over het introduceren van het welbekende kaartensysteem, een thema dat de laatste maanden al meermaals de revue passeerde.
Gele kaart!
Tuttobiciweb was present bij de formaliteiten en tekende een verslag op. ''Het is belangrijk om potentieel gevaarlijk gedrag te voorkomen'', zou Lappartient gesteld hebben. ''Wij denken dat het geven van een gele kaart, wetende dat een tweede je bijvoorbeeld uitsluit van de wedstrijd, meer aandacht zal trekken.''
''Vaak zijn er gedragingen die bestraft moeten worden, maar die misschien geen uitsluiting verdienen'', aldus de UCI-voorman. ''We hadden echter niet veel tussenopties. Ik denk dat ook de coureurs het daarmee eens zijn. We hebben positieve feedback ontvangen en gaan proberen de kaarten binnenkort te implementeren.''
Een rode kaart zal dus niet gegeven gaan worden, maar bij opeenstapeling van gele kaarten kan er op enigerlei bestraffend gehandeld worden. Dat kan variëren van verbanningen tot een volledige maand uit de competitie. Goed om te weten: deze bestraffingen komen dan nog bovenop de financiële sancties die een renner of ploeg kan krijgen.
Video Assistant Referee (VAR)
Vanaf juni 2024 werden er al enkele tests uitgevoerd omtrent het kaartensysteem, maar werden er nog geen echte sancties uitgeschreven. Echt operationeel worden deze dus vanaf 1 januari 2025. Tevens worden deze sancties op een duidelijke manier gecommuniceerd gaan worden naar de karavaan.
Net als bij de voetbal zal er bij vele koersen een Video Assistant Referee (VAR) zijn. Het sanctiesysteem zal gebruik maken van de rapporten van de wedstrijdstewards en degenen die verantwoordelijk zijn voor de VAR aan de finish. Ook na de finish kunnen er nog handelingen en gedragingen worden gedecteerd, waardoor coureurs beter te allen tijde op hun hoede zijn.