De Internationale Wielerunie speelt met het idee om in 2026 een 'salary cap' in te voeren. Daarbij zouden de rijkere teams een luxetaks moeten betalen.
Salary cap
De website Escape Collective weet te melden dat de UCI een studie heeft besteld bij auditeur PwC. De Internationale Wielerunie wil laten onderzoeken welke sporten nu al gebruik maken van een 'salary cap' en of dit ook voordelig zou kunnen zijn voor de wielersport.
In competities als de Formule 1, de NBA, de NFL en vele andere is een soortgelijke 'salary cap' al actief. Atleten kunnen niet meer verdienen dat wat wettelijk is vastgelegd. In het wielrennen is dit nog niet van kracht. Wielerformatie halen immers geen geld uit het verkoop van tickets, tv-rechten en krijgen geen enorme bedragen na een overwinning.
Luxetax
Een 'luxetax' dan maar? De UCI zou een loonplafond kunnen bepalen en teams die hun renners meer betalen moeten daarop een percentage afstaan. Dat bedrag zou dan weere kunnen verdeeld worden onder de 'armere' teams.
Een voorbeeld: UAE Team Emirates, dat monsterlonen betaald aan onder andere Tadej Pogacar, zou zo een percentage moeten afstaan aan Intermarché-Wanty. De Belgische formatie heeft immers het kleinste budget in de WorldTour.
"Een luxetaks kan tot meer duurzaamheid leiden, tot een meer gelijk speelveld. Alleen is de vraag: hoe ga je in de praktijk tot zo’n herverdeling komen?", stelt sporteconoom Wim Lagae zich de vraag bij Het Nieuwsblad.
Bekvechten
Lagae denkt ook dat sommige teams naar de Europese Commissie zouden trekken. Een luxetaks zou immers in strijd kunnen zijn met het concurrentiebeleid.