België wordt net als heel wat andere landen in de Europa, al een tijdje geteisterd door boerenprotesten.
Boze boeren blokkeren autosnelwegen en belangrijke toegangswegen tot havens en bedrijven. Zelfs de koers lijdt onder die protesten. Zo werden alle etappes in de vijfdaagse rittenkoers Ruta del Sol geschrapt en vervangen door een tijdrit van slechts vijf kilometer.
Yves Lampaert is boerenzoon én wielrenner. Hoe denkt hij over die protesten? "Ik heb het hier boven in de Sierra Nevada maar met een half oog gevolgd en blijf er liever neutraal in", zegt hij in gesprek met Het Laatste Nieuws. "We moeten wel zorg dragen voor de betaalbaarheid van ons eten, vind ik. "
"Oké, we kunnen alles importeren. Maar dat impliceert dat je als land ook armer wordt, want je geeft geld weg om iets te krijgen. Beter is er dus ook wat export. Want we hebben geen bloeiende gas- of oliebronnen die ons rijk maken."
"Het belangt ook de gewone burger aan dat het voor de lokale landbouw zowel financieel als mentaal leefbaar blijft. Teveel regeltjes en procedures moeten worden gevolgd nog voor er ook maar iets op je bord belandt. Ik heb het mijn vader de jongste tijd vaker horen zeggen: ‘voor wie doe ik dit hier eigenlijk nog?’ De appreciatie voor de boeren was ver te zoeken."
Moscon
Bij Soudal Quick-Step rijdt er sinds dit seizoen nog een boerenzoon. Zijn naam is Gianni Moscon. "De Moscons zijn appeltelers in Val di Non", zegt Lampaert. "In de jaren negentig kreeg zijn vader vijftig cent voor een kilo. Tot op vandaag is dat nog stééds vijftig cent. Triest, toch?"
"Mochten de winkelprijzen ongewijzigd zijn gebleven, had je ‘t nog ergens kunnen verstaan. Maar dat is niet het geval. Kijk naar de winsten en omzetcijfers die ze draaien. Uiteindelijk is en blijft een boer maar een ‘kleine garnaal’. Want wat gaat hij doen, bij gebrek aan financiële slagkracht? Níet meer leveren? Awel ja, dan levert er een andere, hé.”