Ook daar zijn er intussen al genoeg voorbeelden van. Hét übervoorbeeld is uiteraard Jonas Vingegaard. Echter is ook Olav Kooij goed op weg om een absolute toprenner te worden. De Nederlander is evenwel einde contract en zal Jumbo-Visma dus met boter bij de vis moeten komen om hem aan boord te houden.
“Kooij ontwikkelt zich goed als sprinter, maar hij is vrij compleet als renner. Hij rijdt finales in Brugge-De Panne en Gent-Wevelgem. Dan moet je zo’n jongen budgettair belonen, maar sportief zullen ze ook iets uit de kast moeten halen om Kooij een horizon te bieden”, is ook ex-renner Theo van Rooij van oordeel bij Wielerflits. In dat geval spreken we toch over een aantal miljoenen gespreid over de duur van het contract.
KAPERS OP DE KUST
Jumbo-Visma zal dan ook moeten opletten. “Dat kan strijdig zijn met het grote ronde-verhaal. En dan ligt er altijd een ploeg op de loer die hem gouden bergen en een sprinttrein belooft, waar hij meer mogelijkheden ziet.” Marc Sergeant denkt echter dat Kooij er het beste aan doet om gewoon aan boord te blijven. “Voor hem is het voorlopig ook het beste dat hij blijft. De omkadering is fantastisch, alles erop en eraan. Kooij kan zich bijschaven tot een nog betere versie van zichzelf.”