Zo weet Het Laatste Nieuws immers dat Campenaerts dit voorjaar aan de start zal staan met een revolutionair schakelsysteem op zijn fiets: Classified. Smal stuur, naar binnen gedraaide remgrepen en brede banden. Het zou qua grip en aerodynamica voordelen moeten bieden. Het schakelen zal hier gebeuren op één kettingblad vooraan. Geen grote en kleine plateau’s meer. Het bereik zou echter hetzelfde blijven.
“We hebben de functie van de voorderailleur in de naaf van het achterwiel verwerkt waardoor er geen twee kettingbladen meer nodig zijn vooraan”, geeft Mathias Plouvier van Classified meer duiding. “Het stelt renners in staat om (elektronisch) te schakelen wanneer ze kracht zetten op de pedalen (tot 1.000 watt). Door de integratie van het systeem in het achterwiel wordt de kans op schade van elementen buitenaf, zoals stof of modder, aanzienlijk verkleind.”
Tom Boonen is een groot voorvechter van het systeem en is dan ook ambassadeur van Classified; “Het wérkt gewoon altijd en het voelt ook natuurlijk aan als je fietst. Een renner vermindert gewoonlijk kracht op de pedalen bij het schakelen. Je trapt dan even in het ijle, terwijl de ketting de kans krijgt om over te springen. Met dit systeem schakel je in 0,15 seconden zonder kracht te moeten minderen.”