Als een bom sloeg het nieuws in. Woensdag geraakte immers bekend dat Wout van Aert een levenslang contract heeft getekend bij Visma-Lease a Bike. Een contract dat eerder liep tot eind 2026. Een unicum in de sport.
Niet voor eeuwig
Een levenslang contract. Tja, wat betekent dat nu precies? Om heel even een schuine vergelijking te maken met diezelfde term op het vlak van justitie: ook een levenslang veroordeelde persoon zit niet per se zijn hele leven in de gevangenis. Na x-aantal jaren kan er immers een herbeoordeling komen.
Een aparte vergelijking dus, maar het komt wél op hetzelfde neer. Wanneer Visma-Lease a Bike en Van Aert straks – en dan bedoelen we ook binnen x-aantal jaar – tot een akkoord kunnen komen, kan er altijd een einde worden gemaakt aan deze verbintenis. Ook wanneer Van Aert beslist om de fiets nog niet aan de haak te hangen.
De kernwoorden zijn dan wel ‘in onderling overleg’. Beide partijen moeten zich in de schikking kunnen vinden. Zo, nu dat is uitgeklaard kunnen we ook meteen even dieper ingaan op het gegeven dat Van Aert zijn verdere carrière aan Visma-Lease a Bike zal verbinden.
📝 𝓐 𝓵𝓮𝓽𝓽𝓮𝓻 𝓯𝓻𝓸𝓶 𝓦𝓸𝓾𝓽 𝓽𝓸 𝓸𝓾𝓻 𝓽𝓮𝓪𝓶 😍 pic.twitter.com/TuzOfigzGA
— Team Visma | Lease a Bike (@vismaleaseabike) September 18, 2024
Addertjes onder het gras
Want het is absoluut ongezien in de wielerwereld dat dit gebeurt. Er zijn immers wel wat risico’s verbonden aan dit soort van akkoord. Dat is voornamelijk het geval voor de renner, in dit gegeven dus Van Aert. Want wanneer hij zou beslissen om zijn fiets aan de haak te hangen betekent dat voor de ploeg – in casu Visma-Lease a Bike – geen loon meer te betalen.
Andersom ligt het risico zoals gezegd groter. Want wat zal er bijvoorbeeld gebeuren bij een zware blessure of wanneer Van Aert niet meer naar behoren zou presteren? In het geval dat de renner niet zou akkoord gaan met een stopzetting van de verbintenis dreigt dan een juridische strijd.
Uiteraard spreken we hier over worst-case scenario’s. O ironie dat Van Aert hier in het verleden op dat vlak wel al een trauma heeft opgelopen, zij het omdat hij toen zelf onder zijn contract uit wou. En ook heeft gedaan. Dan hebben we het uiteraard over het feit dat Van Aert in 2018 zijn contract bij Veranda’s Willems-Crelan verbrak.
Dat leidde uiteindelijk tot een jarenlange rechtszaak jegens Nick Nuyens dat zijn ultieme besluit zelfs nog steeds niet heeft gekend. Van Aert sprak destijds over ‘feiten die een verdere samenwerking onmogelijk maakten’ als reden voor de breuk. Het maakt alvast duidelijk dat problemen best kunnen worden vermeden en dus goede afspraken dienen worden gemaakt.
Ultieme vertrouwen
Zeker bij zo een unieke deal. Maar uiteindelijk mogen we er wel van uitgaan dat dit het geval is tussen Visma-Lease a Bike en Van Aert. Beide partijen prijzen zich immers dolgelukkig dat ze aan elkaar verbonden zijn. Zo blijkt ook nog maar eens uit de woorden die werden gesproken bij de aankondiging van dit uiterst zeldzame contract.
“Dit is uniek in onze sport”, beseft ook CEO Richard Plugge. “Wout is niet alleen een geweldige renner met een fantastisch palmares, maar ook iemand die onze cultuur uitdraagt en een onmisbare link in ons team. Hij is een leider en een teamspeler, hij maakt ook anderen in de ploeg beter met zijn inzicht en charisma. We zijn bijzonder gelukkig met hem in ons team.” Een bewijs van groot vertrouwen.
En ook de Kempenaar laat er geen twijfel over bestaan dat dit de juiste keuze is. “Ik moest niet lang nadenken toen dit idee op tafel gelegd werd. Ik voel me thuis bij deze unieke ploeg. Dat gevoel wil ik behouden.”
“Dat is de reden waarom ik ervoor gekozen heb om hier voor de rest van mijn carrière te blijven, en dat voelt heel goed.” Een veilige thuishaven dus. En een ja-woord aan de eeuwige liefde. Laten we vooral blij zijn dat dit soort vertrouwen – met name in topsport – nog bestaat.
Net zoals Van der Poel
Als klap op de vuurpijl treedt Van Aert hiermee wel ietwat in de voetsporen van zijn eeuwige rivaal, Mathieu van der Poel. Want jawel, zelfs op dit vlak lijken ze elkaar niet te ontlopen. Al hoeft het natuurlijk niet zo enorm te verbazen dat zulke grote contracten worden uitgedeeld aan de beste renners ter wereld.
Maar we spraken hierboven over een unieke deal, maar die van Van der Poel lijkt in principe wel op hetzelfde neer te komen. In maart van dit jaar kondigde Alpecin-Deceuninck aan dat het contract van de Nederlander werd verlengd tot 2028. Tegen dan zal de huidige wereldkampioen dus 33 jaar zijn. In zijn geval al niet ondenkbaar dat hij het wegwielrennen dan voor bekeken zal houden.
En indien dat niét het geval is, heeft fietssponsor Canyon nog flink wat in de pap te brokken. Want tegelijkertijd met zijn contractverlenging bij Alpecin-Deceuninck ging Van der Poel ook een samenwerking aan van 10 (!) jaar met de fietsenproducent. Dat betekent met zekerheid tot het einde van zijn carrière.
Zodoende zou hij dus Canyon moeten meenemen naar een eventuele nieuwe ploeg. Chances are small. Neem het maar van ons aan: het blijft tot het einde der wielerdagen Alpecin tegen Visma, Van Aert tegen Van der Poel. En dat vinden we toch allemáál geweldig?