Het veldrijden blijft nog steeds een beetje een strijd tussen België en Nederland. Van Aert tegen Van der Poel. Iserbyt, Vanthourenhout en Nys tegen Nieuwenhuis, Ronhaar en anderen. Maar allemaal rijden ze – afgezien van Van Aert – wel voor een Belgische ploeg.
Visma-Lease a Bike is uiteraard Nederlands, maar is feitelijk geen crossploeg. Het is dan ook opmerkelijk dat er in het crosspeloton geen enkele Nederlandse ploeg te vinden is. “Ik denk dat wij die Nederlandse ploeg eigenlijk een beetje zijn, maar we hebben een Belgische licentie”, reageert Sven Nys bij In de Leiderstrui.
Hij aanziet dit gegeven evenwel als een probleem. “Ook al hebben we veel Nederlanders die het goed doen, het kloppende hart van de veldritsport blijft Vlaanderen”, constateert Nys. “De financiële middelen komen er vandaan, maar niet alleen dat: ook de wedstrijden, zelfs de buitenlandse Wereldbekers, worden door Vlamingen georganiseerd.”
SCHAATSLAND
Nys hoopt dat er toch iets los zal komen bij onze noorderburen. “Ik hoop dat we op termijn Nederlandse (financiële) inbreng kunnen gaan vinden, want dat is ook iets wat de sport nodig heeft en verder kan helpen.”
Maar dat zal niet vanzelfsprekend worden, weet ook de oud-wereldkampioen. “Het blijft een schaatsland, op een of andere manier”, stelt hij met een boutade. “Eenmaal de Nederlanders het veldrijden echt zouden gaan volgen, dan snap je niet dat ze er niet meer fan van zijn.”
“Dat WK in Hoogerheide was pure promotie voor de sport, maar daar komt niet heel snel een injectie van bedrijven. Terwijl die er wel zou moeten komen, en dat geldt ook voor Gerben de Knegt en de nationale selectie. Die vinden ook niet direct partners, wat echt zonde is. Het is moeilijk te verklaren…”