Logischerwijs laat je jouw duurbetaalde racefiets liever niet onbeheerd achter. Tegelijkertijd wil je tijdens een lange rit misschien ergens koffiedrinken of een hapje eten. Gelukkig zijn er allerlei lichtgewicht sloten voor sportieve fietsers verkrijgbaar. Lees in dit artikel hoe je jouw geliefde tweewieler het beste beveiligd tegen diefstal.
Wil je het goed doen, dan bescherm je een racefiets op drie manieren tegen dieven. Naast een goed slot loont het de moeite om het vervoersmiddel te voorzien van een (gps-)tracker. Hiermee kun je op afstand de geografische locatie lokaliseren. Daarnaast is een fietsverzekering met een goede dekking het overwegen waard. In dit artikel gaan we dieper op de genoemde beveiligingsmethoden in.
Welk slot kies je?
Als sportieve fietser sta je voor een dilemma. Je wilt weliswaar een goed slot kopen, maar daarentegen is de extra ballast natuurlijk verre van comfortabel. Een lichtgewicht spiraal- of kabelslot is voor dit doeleinde ideaal. Dit type weegt veelal minder dan een halve kilo, terwijl je de racefiets makkelijk aan een vast object vastzet. Een spiraalslot neemt bovendien weinig ruimte in beslag. Kies tussen een exemplaar met een sleutelgat of cijferslot. Houd er rekening mee dat dieven goedkope spiraalsloten relatief makkelijk kunnen openbreken.
Een andere mogelijkheid is de aanschaf van een zogeheten vouwslot. Vanwege het slimme ontwerp stop je dit type makkelijk in een zadel- of rugtas. Bepaalde fabrikanten leveren een speciale framehouder mee. Met een ketting- of beugelslot kun je een racefiets ook veilig vastzetten, maar dergelijke producten bevatten staal. Om die reden zijn ze een stuk zwaarder.
Goedgekeurd slot kopen
De beste fietssloten hebben een ART-keurmerk. Goedgekeurde producten voldoen aan diverse veiligheidseisen, zodat dieven ze niet zomaar open kunnen breken. Lichte gecertificeerde sloten hebben meestal een ART-2-keurmerk. Met zo’n slot kun je jouw tweewieler goed beveiligen. Heb je een peperdure racefiets, dan kun je eventueel een ART-3-slot overwegen. Die zijn over het algemeen helaas wel groter en zwaarder.
Verstandig op slot zetten
Een korte sanitaire stop of uitgebreide lunch? Het maakt niet uit hoelang je onderweg pauzeert, want je laat een racefiets nooit onbeveiligd achter. Tegenwoordig zijn de frames vederlicht, waardoor kwaadwillenden ze makkelijk in een auto of busje kunnen laden. Veranker een racefiets daarom altijd aan ‘de vaste wereld’. Denk bijvoorbeeld aan een lantaarnpaal, fietsrek, hekwerk of brugleuning. Vanuit praktisch oogpunt schaf je bij voorkeur een slot met een behoorlijke reikwijdte aan. Veel spiraalsloten zijn pakweg 1,2, 1,5 of 1,8 meter lang, zodat je het frame makkelijk ergens aan vastmaakt.
Denk ook goed na op welke locatie je een racefiets neerzet. In steden en toeristische dorpen is er wellicht een bewaakte stalling aanwezig. Zo niet, kies dan een stallingplek waar de racefiets goed in het zicht staat. Dieven zijn namelijk het liefst op een beschutte plek actief.
Racefiets thuis verankeren
Naast een goed slot voor onderweg is het verstandig om je racefiets ook thuis tegen diefstal te beveiligen. Menig inbraak vindt namelijk in een schuur, garage of tuinhuis plaats. De betere (online) fietswinkels verkopen hiervoor speciale muur- en vloerankers. Creëer daarmee een vast punt waaraan je het frame met een ketting- of beugelslot kunt vastmaken.
De montage van een muur- of vloeranker is niet moeilijk. Maak dit hulpstuk met inbusbouten of schroeven vast. In het geval van inbusbouten levert de fabrikant meestal kleine kogeltjes mee. Die sla je met een hamer in de inbusgaten, waarna niemand de bouten kan losdraaien. Koop bij voorkeur een product met een ART-keurmerk.
Track & trace
Voor (race-)fietsen zijn er allerlei trackers verkrijgbaar. Dat zijn kleine apparaatjes die de geografische locatie van het object doorgeven. Je opent in een app op jouw smartphone een plattegrond. Als jouw fiets is gestolen, overhandig je deze locatiegegevens aan de politie.
Een betaalbare optie is door jouw vervoersmiddel te voorzien van een Apple AirTag. Is er iemand met een iPhone in de buurt, dan geeft diegene anoniem de locatie aan je door. Als alternatief kun je ook een gps-tracker op de racefiets (laten) monteren. Dit apparaatje lokaliseert het object via satellieten in de ruimte, waarna de tracker de exacte locatie doorstuurt. De communicatie verloopt meestal via een simkaart. Een nadeel van een gps-tracker is dat je hiervoor vrijwel altijd een abonnement dient af te sluiten.
Tot slot komen er steeds meer zogenoemde LoRa-fietstrackers op de markt. Die hebben ten opzichte van gps-trackers een laag verbruik, waardoor je de batterij niet zo vaak hoeft op te laden of te vervangen. Overigens is aan dergelijke trackers eveneens een betaald abonnement gekoppeld. Bepaalde fietsmerken monteren LoRa-trackers al standaard op hun fietsen.
Racefiets verzekeren
Net als een normale fiets of e-bike kun je een racefiets óók verzekeren. Hierdoor ga je voortaan met een gerust hart op pad. Wordt het object onverhoopt gestolen, dan ontvang je het volledige aanschafbedrag of de dagwaarde retour. Er zijn verschillende aanbieders van racefietsverzekeringen. Die hebben allemaal hun eigen voorwaarden. Overigens is het ook mogelijk om de tweewieler te verzekeren tegen schade en vandalisme.
Het is belangrijk om de kleine lettertjes van een fietsverzekering nauwlettend door te nemen. Vaak geldt er bijvoorbeeld een eigen risico. Bekijk verder ook in hoeverre accessoires zijn meeverzekerd, zoals een fietscomputer en zadeltas. Check bovendien of de verzekeraar ook uitkeert bij diefstal in het buitenland. Sommige verzekeraars stellen het gebruik van een goedgekeurd (ART-)slot verplicht.