Het is vandaag exact een maand geleden dat Gino Mäder hard ten val kwam tijdens de afdaling van de Albulapass.
De Zwitser overleed een dag later aan zijn verwondingen en zijn overlijden liet een diepe wond na in het wielerpeloton. Er werd opnieuw geroepen om betere veiligheidsregels in de koers, daags voor de Tour-start werd er in het Baskenland de start gegeven voor het SafeR-initiatief, een beweging die moet zorgen voor een veiligere wielersport.
Wie daar ook voor wil zorgen is Adam Hansen, de ex-renner van de Lotto-ploeg die president is van de rennersvakbond CPA. Hij kwam voor de Tour-start samen met de ASO, de organisatie van de Tour de France, om extra maatregelen te nemen voor zowel de Col de Joux Plane van vandaag als voor de Col de la Loze volgende woensdag. Het gaat dan met name om de afzink.
Maatregelen
Zo worden er in de afdalingen audiosignalen gegeven voor een listige bocht volgt, worden dergelijke bochten uitgerust met extra afbakeningen om de veiligheid te bevorderen en verkent Hansen zelf de twee afdalingen enkele dagen voor de Tour-karavaan er passeert. Dat deed de Australiër enkele dagen terug.Hansen was onder de indruk. "Op dertig procent van de afdaling ligt nieuw asfalt. De bochten zijn goed aangeduid, ik ben blij dat de ASO goed heeft geluisterd naar de oproep van de renners." Hij vroeg de renners naar hun ervaringen in de afdaling van de Joux Plane aan de hand van hun verkenningen. "De ASO heeft al die stroken die we hebben aangeduid ook gerepareerd. Er is geen probleem vanaf de top, helemaal tot aan de finish. Koers is een gevaarlijke sport. Je hebt zelf jouw eigen risico onder controle: stay safe!"
So to report on @LeTour stage 14, downhill, Col de Joux Plane. Here is a video I made today. The latest version of the road. https://t.co/1AXmGMgPF2@amaurysport did exactly what they said in our meeting before the Tour. I had riders ask me from their experience of bad…
— Adam Hansen (@HansenAdam) July 13, 2023