Aan de vooravond van de Tour de France is het initiatief SafeR wereldkundig gemaakt. SafeR moet de wielersport veiliger maken.
SafeR is de afkorting voor Safe Road Cycling. Initiatiefnemers zijn zowel de UCI als de ploegen en renners zelf. Namens de ploegen en renners is Richard Plugge, de algemeen directeur van de succesvolle Nederlandse formatie Jumbo-Visma, de woordvoerder, terwijl namens de UCI natuurlijk voorzitter David Lappartient zijn zegje doet.
"We moeten als omkadering van de koers proactiever worden. Het aantal valpartijen moet dringend gereduceerd worden", klonk het bij Lappartient tijdens de lancering van SafeR. De bedoeling is dat alle betrokken partijen financieel hun steentje bijdragen aan dit initiatief. In het verleden was dat ook al het geval bij het opzetten van dopinginstanties.
Maatregelen in de Tour
Alle bij de AIGCP aangesloten wielerploegen zijn blij om SafeR nu te hebben uitgerold, zo vertelt Plugge. "Het duurde lang - te lang - voordat onze wereld begreep dat dit probleem ook daadwerkelijk ons eigen probleem is. We hebben elkaar als verschillende partijen gevonden, de handen ineengeslagen en gaan nu werken aan een zo veilig mogelijke wielersport."De eerste maatregelen waren eerder deze week al zichtbaar: na overleg met de AIGCP, de Tour-organisatie, de UCI en de rennersvakbond vertegenwoordigd door ex-coureur Adam Hansen worden de afdalingen van de Col de Joux Plane (rit 14) en de Col de la Loze (rit 17) niet geschrapt, maar worden er wel veiligheidsmaatregelen genomen. Er komen namelijk waarschuwingsborden, geluidssignalen om gevaarlijke passages aan te duiden en extra hekken met zachte padding erin. Dit alles naar aanleiding van het overlijden van Gino Mäder door een val in de afzink van de Albulapass tijdens de Ronde van Zwitserland.
Niet alleen het gedrag van de renners is belangrijk. "Ook van bijvoorbeeld bestuurders van ploegleiderswagens en andere voertuigen in de karavaan. We moeten bewustzijn creëren", zo zegt Plugge.