Opvallend: Dylan van Baarle, Christophe Laporte en Edoardo Affini rijden morgen Parijs-Roubaix met het revolutionaire Kaps-bandendruksysteem. Wout van Aert en drie andere ploegenmakkers zullen dat niet doen.
Parijs-Roubaix is niet alleen de Hel van het Noorden, maar ook een beetje de koers van de nieuwste technologische snufjes. Zo rijden zo goed als alle wielerteams elk jaar met een speciale fiets, die specifiek gebouwd is voor Parijs-Roubaix en beter bestand zou moeten zijn tegen de kasseien. Vering, dubbel stuurlijst, bredere banden, een andere geometrie... werden al langer gebruik. Dit jaar doet een nieuw snufje haar intrede: het Kaps-bandendruksystem!
Met dat revolutionair systeem kunnen renners tijdens de wedstrijd, met één druk op de knop, de bandenspanning wijzigen. Heel interessant, omdat de kasseistroken een veel lagere bandendruk vereisen dan de vlakke wegen. Toch blijkt niet iedereen even grote fan van het systeem te zijn.
Bij Jumbo-Visma kiezen bijvoorbeeld maar drie van de zeven renners om er zondag mee over de kasseien te dokkeren. Wout van Aert legde aan Het Nieuwsblad uit waarom hij liever nog niet met dat bandendruksysteem rijdt.
Allereerst gelooft Van Aert wel degelijk in de voordelen ervan. "Het is een heel goede technologie om onderweg te kunnen spelen met meer of minder lucht in de banden. Ik geloof dat het prima werkt."
Toch wil Van Aert er liever niet mee rijden, omdat hij het nog niet gewoon is. " Naast schakelen is het nóg iets extra dat je mee moet nemen onderweg in je hoofd. Ik wil daar niet moeten aan denken. Misschien doe ik dat in de toekomst wel, als ik het volledig in de vingers heb. De voorwaarde is dat ik dan voldoende tijd kan nemen om het systeem te testen", aldus Wout van Aert.