Wout van Aert vertoeft momenteel op stage met Visma-Lease a Bike in Spanje. Geen BK dus voor de Kempenaar, zoals algemeen geweten. Hij bereidt zich volop voor op het voorjaar, waar hij nu echt hoopt te scoren. Hopelijk blijft Van Aert alvast uit de problemen.
Versnellingen limiteren
Want zo zit de valpartij in Dwars door Vlaanderen nog in ieders geheugen gegrift. Van Aert stelt ook te weten waarom er vaker valpartijen gebeuren. Volgens de renner van Visma-Lease a Bike zou het limiteren van de versnellingen al heel wat soelaas kunnen brengen, zo zei hij onlangs in een interview.
“Het limiteren van het aantal versnellingen zou de sport volgens mij al veel veiliger maken. Andere renners denken van niet, maar ik ben ervan overtuigd. Met een versnellingslimiet hoef je op zulke plaatsen als die afdaling naar de Kanarieberg niet meer aan opschuiven te denken”, klonk het.
Ontkenning of onwetendheid
Echter is daar niet iedereen het mee eens. Zoals Dan Bigham, tegenwoordig werknemer bij Red Bull-Bora maar zelf ook ex-renner, bijvoorbeeld. “Snelheid wordt niet bepaald door de gear ratio (de quotiënt van de voortanden en de achtertanden). Snelheid wordt bepaald door de power input gedeeld door de luchtweerstand. Een limiet stellen op de versnellingen zal wedstrijden niet trager maken”, is de Brit stellig.
Om vervolgens tegenover Bike Radar toch met een stevigere uitspraak te komen en iedereen terecht te wijzen: “Iedereen die zegt dat snelheid het probleem is, probeert je af te leiden van het werkelijke probleem of begrijpt er niets van.”
Casper Von Folsach, performance coach bij Uno-X, volgt Bigham. “Limiteren helpt echt niet”, klinkt het duidelijk na een technische verwoording waarom dit zo zou zijn. “Het voorstel van Van Aert om de versnellingen te limiteren om de snelheid te verlagen, gaat voorbij aan enkele factoren waardoor je het vermogen hoog kan houden terwijl je versnellingen gelimiteerd zijn.”
“Zoals inderdaad de lengte van het crank (de pedaalarm). En als je zo ver gaat met de limitering van de versnellingen dat de snelheid van de renners effectief verminderd wordt, verander je het wielrennen compleet. De cadans van renners op alle stroken die niet bergop lopen, zou véél hoger liggen dan nu. En dan kan je je afvragen of dát dan wel veilig is.”