Het gonst van de geruchten rond een transfer van Demi Vollering. Daarover zal zeker nog het nodige worden geschreven, maar wat alvast zeker is: na dit seizoen vertrekt de Nederlandse kampioene bij Team SD Worx-Protime. Daarmee komt er een einde aan een vruchtbare samenwerking van vier seizoenen.
Slokop Kopecky
We schrijven begin februari wanneer de eerste signalen van een mogelijk vertrek van Vollering zichtbaar worden. Op de derde dag van die maand komt de Nederlandse columniste Marijn de Vries immers met het bericht dat de Tourwinnares van 2023 een aanbieding zou gekregen hebben van Team UAE. Dat maar liefst voor een jaarsalaris van 1 miljoen (!) euro. Meteen ook het sein voor de ploegleiding om paal en perk te stellen.
“Vollering is belangrijk voor ons en een van de beste rensters in de wereld. We willen haar graag aan boord houden, maar niet voor een miljoen euro. Als iemand dat kan bieden, is dat goed. Maar wij willen haar niet voor het maximale. Als renners om welke reden dan ook ontevreden zijn, kunnen ze bij ons weg”, klonk het duidelijk.
Hey fans, @LotteKopecky has a message for you... 🖊️#Kopecky2028 pic.twitter.com/rCnHJz6apN
— Team SD Worx - Protime (@teamsdworx) February 21, 2024
Het hoeft niet te verbazen dat de geruchtenmolen over een vertrek van Vollering op die manier meteen op gang werd gedraaid. Enkele weken later kwam de ploeg met een nieuw duidelijk signaal. Op 21 februari kondigt SD Worx-Protime immers aan dat Lotte Kopecky een nieuwe verbintenis heeft getekend tot 2028. Een monsterdeal die doet vermoeden dat er een duidelijke keuze werd gemaakt tussen Kopecky en Vollering.
Een vierjarig contract voor iemand met de status van Kopecky houdt immers ontegensprekelijk in dat er financieel diep in de buidel zal moeten worden getast. Te diep om een andere renster van die grootorde ook mee aan boord te kunnen houden. Wat op dat moment leeft als een vermoeden wordt een maand later ook bevestigd.
Vollering wordt bedankt
Eind maart komt de ploeg namelijk met het ongenadige bericht: Demi Vollering zal vertrekken op het einde van het seizoen. "We hebben Demi Vollering een genereus voorstel gedaan dat beantwoord moest worden voor een bepaalde datum. Het management van Vollering heeft dat niet gedaan. Daardoor veronderstellen we dat Demi eind dit seizoen vertrekt”, klinkt het in een eerder bizar statement via X.
Statement team manager Erwin Janssen of Team SD Worx - Protime on Demi Vollering:
— Team SD Worx - Protime (@teamsdworx) March 27, 2024
"We made Demi Vollering a generous offer and indicated that this should be responded to before a certain date. Vollering's management did not respond to this. Therefore, we assume that Vollering…
Bizar want op dat moment zit Vollering gewoon op de fiets in Dwars door Vlaanderen. Los van het feit dat de keuze al even begrijpelijk als voorspelbaar was, kon de timing dus wel net iets beter. Er valt bij beide partijen niets over te horen, maar het roept toch de nodige argwaan op over mogelijke strubbelingen.
"Ik was een beetje verrast door de verklaring van de ploeg, maar daar ga ik nu niet te veel over praten”, hield Vollering het verstandelijk kort. “Het gaat om het budget. Je moet een keuze maken. Ik denk dat het duidelijk is dat we geen twee renners van dat niveau in onze ploeg kunnen hebben”, klopte Danny Stam namens de ploeg op de meest voor de hand liggende nagel.
Keuze voor Kopecky
Want zoals het vermoeden al even heerste zal er inderdaad weinig tot geen ruimte geweest zijn om zowel Kopecky als Vollering financieel tevreden te stellen. Echter neemt dat niet weg dat er ook puur sportief een duidelijke keuze werd gemaakt. Één in het voordeel van de Belgische, die zo onbewust haar collega richting exit heeft geduwd.
Daar zal het feit dat SD Worx de hoofdsponsor is zeker niet vreemd aan zijn geweest. De ploeg mag dan wel gelicenseerd zijn in Nederland, het bedrijf dat het overgrote deel aan centjes binnenbrengt heeft zijn hoofdzetel in België. Daarnaast is Kopecky intussen de absolute vaandeldraagster van de vrouwelijke wielersport in België, veel meer dan Vollering dat is voor Nederland.
En dus worden de twee straks écht concurrenten. Want ondanks het pijnlijke voorval in Strade Bianche van vorig jaar, was de gunfactor tussen Kopecky en Vollering toch best groot. Dat hebben ze beide ook meermaals uitgesproken. Geen voorgekauwde hap, maar oprecht respect. Het gedrag tussen de rensters op sociale media geldt hier als grootste bewijs van.
Vollering richting FDJ-Suez
Updated @Gazzetta_it about @demivollering (SD Worx) we reported on 4 april the interest of @FDJ_SUEZ for the last @LeTourFemmes winner. Sources confirmed us now that a multiple year deal starting from 2025 has been almost reached. So @FDJ_SUEZ is very likely to be her next team
— Ciro Scognamiglio (@cirogazzetta) April 14, 2024
Maar het blijft een feit dat Vollering straks dus wel moet verkassen. Want er mag dan wel de financiële kant zijn van het verhaal, iemand met haar successen van de afgelopen seizoenen aan de deur zetten mag toch opzienbarend worden genoemd. Of ze hier zelf mee voor gekozen heeft en/of er enige rancune zal zijn tegenover SD Wox-Protime zal later moeten blijken.
Gelukkig voor Vollering werkt haar status ook in de hand dat ze zich nooit echt zorgen heeft moeten maken over haar toekomst. De miljoenendeal naar Team UAE komt er evenwel niet, alsook geen transfer naar Lidl-Trek die nochtans nadrukkelijk in verband werden gebracht met de Nederlandse. Een slag om de arm moeten worden blijven behouden, maar alles wijst erop dat het FDJ-Suez zal worden.
Dat er (haast) zekerheid is over een transfer wist Vollering eigenlijk zelf al te bevestigen door het te willen ontkennen. “Ik kan en mag er officieel nog niets over zeggen. Dat loopt tot en met 1 augustus. Eerder zul je dus nog zeker niks van mij horen.” En nu nog maar even presteren voor SD Worx-Protime, om zo alvast de eerste insinuaties te kunnen ontkrachten.