In het hedendaagse wielrennen worden allen middelen uitgepluist om toch maar net dat tikkeltje beter te zijn. ‘Marginal gains’, worden ze ook weleens genoemd. En die kunnen best ver reiken, of soms ook te ver. Dat is mogelijk nu het geval bij Visma-Lease a Bike, die bezoek mogen verwachten van de Internationale Wielerunie.
Verboden (?) ademhalingssensoren
Zo maakt de Nederlandse topformatie – maar zij niet alleen – gebruik van ademhalingssenoren tijdens de wedtrijden. Zo’n sensor kan niet echt bevorderlijk zijn voor de ademhaling, althans niet rechtstreeks. Het monitort eigenlijk je ademhaling, waarna je wel een aanpassing zou kunnen doen.
De data van deze opmetingen kan ook meteen worden doorgestuurd naar de ploegleiders in de auto, of eigenlijk eender waar. Zij kunnen dan ingrijpen en de renner zich ervan bewust maken dat hij zijn inspanningen en ademhaling anders moet aanpakken.
Lijkt op het eerste zicht eigenlijk best onschuldig, maar misschien is het tóch verboden. Helemaal zeker is het niet, maar een regel in het wetboek (zie onderstaand) van de UCI stelt wel dat ‘het verboden is van sensors die fysiologische data, inclusief metabolische, te gebruiken.” Afgezien van sensors die lactaat of glucose opmeten. Maar dat is het dus niet.
Afwachten naar reactie
En dus trekt de UCI op onderzoek naar Visma-Lease a Bike – en de volgens Vélo onbekende andere ploegen – om één en ander uit te pluizen. Of ze daar dan een straf moeten vrezen valt nog te bekijken.
Alles zal afhangen van hoe de UCI die regel zelf wil of zal interpreteren, maar de wielerunie kennende zouden ze weleens doortastend kunnen optreden. Het verbod van het gebruik van deze ademhalingssensors lijkt alvast voor de hand te liggen.